Welke voedingsmiddelen verminderen stress?

Afvallen na zwangerschap

Stress verminderen

De meesten van ons weten dat voeding invloed heeft op ons gewicht, energielevel en gezondheid. Maar wist je ook dat voeding je stressniveau kan beïnvloeden?

Eten heeft namelijk een grote impact op je stressniveau. Zodra iemand ongezonde voeding eet terwijl het lichaam in stress verkeert, dan is de kans groot dat je lichamelijke klachten eraan over kunt houden.

Wat kun je doen om dit te voorkomen?

Eetgedrag beïnvloeden

Eigenlijk draait het niet alleen maar om voeding. Het heeft ook veel te maken met de informatie en gedachten die je in je hoofd stopt.

Denk daar maar eens over na. Dagelijks worden we gebombardeerd met berichten over gezonde voeding en hoe je gewicht kunt verliezen. Je hebt vast weleens van dit soort berichten gelezen, dus je weet wat je zou moeten doen.

Toch volgen veel mensen al deze adviezen niet nauwkeurig op. Bij velen staat de manier van denken en handelen bij hen in de weg. Sommige geloven dat voeding hen gelukkiger maakt. Anderen denken weer tijd te besparen door tegelijkertijd te eten en te werken. Helaas heeft dit een ongunstig effect op het lichaam.

Door te multitasken houden we namelijk niet bij wat we precies eten. Vaak komt het voor dat je een uur later weer honger krijgt, waardoor je gaat grijpen naar kant en klare voedingsmiddelen, zoals een Snicker of chips.

Denk dan aan de laatste keer waarom je de keuze maakte om zo’n taartje of pastagerecht te eten. Had je geen tijd over? Had je überhaupt wel honger? Door bewust te zijn van je gedachten, kun je gezond gedrag bewerkstelligen in slechts een korte periode.

Door vervolgens meer te kiezen voor gezonde voeding, kun je uiteindelijk o.a. gewicht verliezen, burn out klachten voorkomen en stress verminderen.

Eiwitdieet recepten

Welke voedingsmiddelen verminderen stress?

Wat moet je aan je boodschappenlijst toevoegen? De beste stress killers zijn voedingsmiddelen die de volgende nutriënten bevatten:

  • Vitamine B versoepelen je angstgevoelens en zorgen ervoor dat je lichaam meer serotonine, GABA en dopamine produceert. Vitamine B zit in producten zoals kikkererwten, linzen, tonijn, groene bonen, melk, magere yoghurt, zalm, kip, asperges en havermout.
  • Magnesium kalmeert je lichaam en zorgt ervoor dat de spieren gaan ontspannen. Je kunt magnesium vinden in amandelen, spinazie, zonnebloempitten en tofu.
  • Omega 3 vetten verminderen ontstekingen die veroorzaakt worden door stress. Een tekort aan deze vetten is gekoppeld aan depressie en stemmingswisselingen. Producten zoals zalm, sardientjes, oester, walnoten, lijnzaad en heilbot bevatten omega 3 vetten.
  • Vitamine C voorkomt dat je lichaam meer cortisol gaat produceren zodra je in een stresssituatie verkeert. Hiermee kun je extra buikvet voorkomen. Het zorgt er ook voor dat je immuunsysteem sterker wordt. Vitamine C kun je vinden in broccoli, spruiten, sinaasappels, aardbeien, rode en groene pepers.

 

 

 

 

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!