Vetverbranding stimuleren? 8 tips.

Vetverbranding stimuleren

Vetverbranding stimuleren

Hoe kun je je vetverbranding stimuleren? Er zijn een aantal tips en tricks die helpen je vetverbranding een boost te geven. Welke zijn het? Lees hier verder.

1.Neem visolie

In visolie zitten omega 3 vetzuren. Door visolie of vloeibare omega 3 vetzuren in te nemen bevorder je de verbranding van ‘slechte’ vetten. Visolie beperkt dat het vet wordt opgeslagen in je lichaam en zorgt er weer voor dat de vetverbranding doorgaat. Bovendien zijn omega 3 vetzuren goed voor o.a. je cholesterol, hart en bloedvaten.

2. Vermijd koolhydraten en eet meer groente en eiwitten

Om snel te kunnen afvallen zul je flink moeten minderen met koolhydraten. Hiermee gaat je lichaam je vetreserve aanspreken. In plaats van pasta’s, rijst en brood eet je meer eiwitten (vlees en vis) en groenten. De voedingsstoffen die je binnenkrijgt zorgen voor een snellere stofwisseling, waardoor minder vet in je lichaam wordt opgeslagen.

Je kunt in de middag een kipsalade eten en in de avond een uitgebreide maaltijd van groenten, vlees of vis in combinatie met wat geroosterde noten of zaden.

3. Verban suikers

Wil je echt snel effect creëren en blijvend slank worden? Eet dan geen suikerrijke producten meer. Door suiker te eten gaat je lichaam insuline aanmaken, dit wordt ook wel het ‘vetopslag’ hormoon genoemd. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel stijgen. De suikers worden dan in je spieren opgeslagen als extra energiebron of het wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Hoe meer koolhydraten en suikers je binnenkrijgt, hoe meer insuline het lichaam moet aanmaken. Dit leidt ertoe dat je vet gaat opslaan om al deze suikers een plekje te geven in je lichaam.

Waarom is het zo dat de een sneller vet opslaat dan de ander? Dit heeft te maken met de mate waarin je gevoelig bent voor insuline. Als je lichaam gevoelig is voor insuline, dan hoeft je minder insuline aan te maken voor dezelfde hoeveelheid koolhydraten die je eet. Dit komt vooral voor bij mensen die van ‘nature’ slank zijn.

Als je lichaam niet gevoelig is voor insuline, dan moet je lichaam meer insuline aanmaken. Hoe meer insuline je lichaam aanmaakt, des te groter de kans dat je lichaam meer vet gaat opslaan.

Koolhydraten

4. Slik een multivitamine

Aangezien je niet alle vitamines en mineralen uit je voeding kunt halen, is het raadzaam om dagelijkse een extra multivitamine in te nemen. Hiermee stimuleer je tevens de vetverbranding.

5. Neem magnesium

Als je voor het slapen magnesium inneemt, zal dat je nachtrust verbeteren. Je zenuwstelsel gaat dan namelijk in de relaxmodus. Daarnaast zorgt magnesium dat je gevoeligheid voor insuline wordt verhoogd, waardoor je lichaam minder vet hoeft op te slaan voor dezelfde koolhydraten die je naar binnenkrijgt. Tevens verlaagt magnesium je bloeddruk en is dit noodzakelijke voeding voor je hart en het functioneren van meer dan 300 enzymen.

6. Drink veel water

Dat veel water drinken helpt bij de vetverbranding zal wellicht voor jou niet nieuw zijn. Water is namelijk goed voor je om al je afvalstoffen af te kunnen voeren waardoor je van binnen ‘schoner’ wordt.

Jesse van der Velde heeft een formule opgesteld waarbij je kunt achterhalen hoeveel water je dagelijks zou moeten drinken. Dit is:

Lichaamsgewicht maal 0,44 gedeeld door 10.

Stel, je weegt 80 kilo. Dan is de berekening: 80 * 0,44 / 10 = 3,5 liter per dag water per dag.

7. Eet en drink geen melkproducten

Vermijd zoveel mogelijk melkproducten zoals yoghurt, kwark en melk. Veel mensen hebben een (lichte) vorm van allergie ontwikkeld voor zuivel, zonder dat ze het weten. Dit komt omdat het enzym dat nodig is voor de afbraak van zuivel, in mindere mate wordt aangemaakt naarmate we volwassen worden.

8. Vermijd stress

Probeer zoveel mogelijk stress te vermijden en probeer hiermee om te gaan. Door stress wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt, een hormoon dat verantwoordelijk is voor de opslag van vet. Cortisol komt bij je om de hoek kijken wanneer er sprake is van de volgende situaties:

  • Levensbedreigende situaties en gevaar
  • Angst en controleverlies
  • Prestatiedruk (deadlines, carrière)
  • Ongezonde voeding
  • Lange, fysieke inspanning zoals hardlopen en intensieve cardiotrainingen.

Een goede nachtrust en magnesium helpen je om cortisol af te breken waardoor je minder vet gaat opslaan. Als je je gestrest voelt, zorg er dan voor dat je je lichaam aanvult met extra magnesium, want door stress gaat je lichaam meer magnesium verbruiken.

 

 

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!