Rachel is 13 kilo kwijtgeraakt! Hoe heeft ze dit gedaan?

Interview Ik moet afvallen

Bezig met afvallen

Rachel (44) uit Nieuwerkerk a/d IJssel is momenteel bezig met afvallen. Dit doet zij bij een diëtist. Rachel’s man is gezagvoerder bij een grote vliegtuigmaatschappij en daarom is ze regelmatig op reis. Samen met haar gezin (drie dochters) maakt ze de meest prachtigste reizen. Onlangs is ze in Curaçao geweest en binnenkort gaat ze voor een paar dagen naar Chicago.

Een echte luxe leven zou je zeggen! Toch kleeft er kleine keerzijde aan deze levensstijl. Rachel vertelt dat ze door het reizen altijd moeilijk heeft gevonden om op gewicht te blijven. Vooral vroeger, voordat de kinderen er waren, reisde ze vaak mee met haar man. Na drie zwangerschappen en vele jaren regelmatig reizen, zijn de kilo’s er ongemerkt en langzaam bijgekomen. Op een gegeven moment woog ze 94 kg bij een lengte van 1.63m.

Rachel sportte jarenlang zo’n een tot twee keer in de week. Maar het lukte haar helaas niet om al dat extra gewicht kwijt te raken.

Waarom lukt het deze keer wel om af te vallen?
Ik zit nu bij een diëtist en dat is voor mij een soort stok achter de deur. Deze methode werkt bij mij heel goed en ik heb het ook nodig. Doordat een diëtist alles bijhoudt vind ik het makkelijk om het dieet vol te houden. Elke week bespreek ik met de diëtist hoe mijn week is verlopen. Vervolgens word ik weer gemeten en gewogen. Inmiddels heb ik een stapel formulieren thuis waarin mijn voortgang is vastgelegd. Dit motiveert me om door te gaan.

“Ik raakte door iemand geïnspireerd en wilde daarna ook afvallen”

Hoe ben je begonnen met afvallen?
Op de sportschool kwam ik iemand tegen die ook bezig was met afvallen. Ik raakte door haar geïnspireerd. Zij heeft mij vervolgens doorverwezen naar een diëtist. Ik heb toen daarna snel een afspraak gemaakt voor een intake. Sindsdien is het heel snel gegaan.

Waarom wilde je graag afvallen?
Ik voelde me niet lekker in mijn vel. In de spiegel herkende ik mezelf ook niet meer. Maar… (Rachel begint een beetje te lachen), eerlijk gezegd wil ik gewoon in mijn bikini kunnen als we in de zomer met z’n allen naar Hawaii gaan! Daarom wil ik nu ook graag afvallen. Gelukkig gaat het tot nu toe heel gemakkelijk, ik heb snel kunnen wennen aan deze levensstijl en manier van eten.

Hoe ziet jouw eetschema er nu uit?
In de ochtend drink ik een detox drankje van 15 ml. Daarnaast eet ik zo’n twee à drie crackers met mager beleg of met jam van het merk Céréal dat heel weinig suikers bevat. Dan mag ik twee glazen water drinken en een kop thee of koffie. Mijn koffie mag ik zoeten met een beetje honing.

Verder mag ik ook zuivelproducten zoals kwark eten. In de middag staan er drie à vier crackers met beleg op het programma. In de avond mag ik 100 gram vlees of vis eten samen met minimaal 200 gram groenten.

Bij dit eetschema heb ik ook een aantal pillen meegekregen, waaronder de ‘vetblokker’. Deze pillen voorkomen dat je lichaam extra vet gaat opslaan. Een vetblokker slik ik alleen als ik uit eten ga.

Verder heb ik ook een aantal receptenboeken van de diëtist meegekregen die afgestemd zijn op het seizoen. Hier kan ik veel inspiratie uithalen en de recepten zijn erg eenvoudig om te maken. Ik hoef dus niet zelf recepten te bedenken.

Vetblokkers

De Paasdagen zijn net voorbij. Heb jij je toen ook aan je dieet gehouden?
Rachel lacht: “Nee, ik heb ook lekker meegegeten met de rest van de groep! Dat is toch niet leuk als je op dieet bent en je de rest ziet eten en genieten?! Als ik een keer ‘slecht’ heb gegeten dan bestaat er een zogenaamde ‘appeldag’ of ‘ananasdag’. Dit is dan een speciaal dieet van een dag waarmee je zo je ‘slechte’ eetmomenten kunt compenseren”.

“Eten is gezellig”

Hoe kun je je eetgedrag van vroeger beschrijven?
Ik was vooral verslaafd aan chips. En ik at grotere porties. Met name koolhydraten zoals witte rijst en aardappelen, daar kon ik geen genoeg van krijgen. Vooral in de avond at ik veel. Eten is een belangrijk onderdeel van de Surinaamse cultuur. Eten betekent gezelligheid en het hoort er gewoon bij. Het is dan erg moeilijk om te stoppen met eten.

Wat ik dan ook vaak deed was in de avond gezellig met mijn man voor de televisie zitten met allerlei kaasjes, brie en wijn. Dan stond de hele tafel vol met allemaal lekkere dingen!

In het weekend dronk ik ook veel cola.

Sport je nog steeds?
Ja, zo’n drie keer in de week nu. Ik volg lessen van Les Mills op de fitnessschool zoals Body Attack, Body Vive en Body Shape. Dit zijn mijn favoriete lessen.

Welke uitdagingen zijn er voor je?
Wat ik nu vooral merk is dat ik het steeds moeilijker vind met het volhouden van mijn dieet. Ik val zo’n 1 kg per week af, maar het lijkt soms langzamer te gaan. Het moeilijkste vind ik om vet te verliezen rondom mijn buik en heupen.

Bovendien kan een dieet ook wel eentonig zijn, dan heb ik weer behoefte aan extra variatie in mijn eetpatroon.

Ook weeg ik me elke dag. Dat mag eigenlijk niet maar voor mij is het een extra stimulans om door te zetten.

Verder heb ik moeite met water drinken. Vroeger dronk ik veel vruchtensappen. Dat mag nu niet meer. Ik mag overigens ook niet elke type fruit eten bij dit dieet, zoals een banaan.

Gelukkig motiveren mijn man en kinderen me heel erg goed!

Wat is je streefgewicht?
70 kg.

Hoe merk je in het dagelijks leven dat je bent afgevallen?
Mijn kleding zit nu veel losser, ik ben van maatje 44 naar 42 gegaan in elf weken. Vooral aan de bovenkant van mijn lichaam, dus vanaf mijn gezicht tot de buik, kun je zien dat ik daar het meeste ben afgevallen.

Ik ben me nu ook bewuster geworden van het eten. Nu ik aan dit dieet ben begonnen besef ik me goed hoeveel ik vroeger at. Dat kan ik me niet meer voorstellen.

Welke tip heb je voor mensen die graag willen afvallen?
Wat erg belangrijk is, is dat je een doel moet hebben. Stel vast waarom en wanneer je graag zou willen afvallen. Wees hierin realistisch in de planning en maak kleine stappen. Je moet voor jezelf een balans zien te vinden. Het dieet dat ik nu volg hoeft niet per sé te werken voor iemand anders.

Rachel is nu (maart 2016) halverwege haar doel beland en gaat door met afvallen totdat ze haar streefgewicht heeft bereikt. We hebben samen afgesproken om het verhaal af te maken zodra ze tevreden is met haarzelf en haar gewicht. In het volgende deel kun je lezen hoe Rachel het proces ervaart naar haar streefgewicht toe. Dit verhaal wordt dus nog vervolgd!

Interview ik moet afvallen 2

 

 

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!