Hoe versnel je je stofwisseling met voeding en drank?

Stofwisseling versnellen

Stofwisseling versnellen met voeding en drank

Indien je wilt afvallen dan is het van essentieel belang dat je een snelle stofwisseling hebt. Door stofwisseling zet je lichaam al het eten en de calorieën die je nuttigt om in energie. Het zorgt er dus voor dat je lichaam al deze stoffen op een nuttige wijze kan gebruiken.

De afgebroken stoffen worden via de stoelgang verlaten. In veel gevallen heeft men een onregelmatige stoelgang. Ook afvallen kost veel moeite.

Wil je het afvalproces versnellen? Lees dan hier hoe je dit moet doen.

Detox programma

Verschil metabolisme, stofwisseling en spijsvertering

Even voor de duidelijkheid: de begrippen metabolisme en stofwisseling hebben dezelfde betekenis. Je kunt dus spreken over stofwisseling en metabolisme. Onder metabolisme (of stofwisseling) wordt het proces verstaan waarbij in je cellen energie wordt vrijgemaakt door middel van voedingsmiddelen.

Dit proces houdt voortdurend aan. Alle maaltijden die je verorbert worden dan verwerkt door je maag, spieren, lever, darmen, nieren en bloed. Spijsvertering daarentegen vormt een onderdeel van je metabolisme. Hierbij word je voeding en drank verteerd door je maag.

Waarom is een snelle stofwisseling belangrijk?

Er zijn een aantal goede redenen om je stofwisseling te versnellen. Het belangrijkste in dit geval is dat het je gewichtsverlies enorm stimuleert. Afvallen gaat dus een stuk gemakkelijker als je metabolisme in orde is.

De kans dat je lichaam je voeding als vet gaat opslaan is tevens vele malen kleiner omdat het eten en drinken sneller door je lichaam wordt afgebroken en afgevoerd. Er is geen opgeblazen gevoel meer waardoor je je veel energieker en fitter gaat voelen.

Bovendien gaat je lichaam beter met je hersenen communiceren die jou vervolgens een ‘voldaan’ seintje geven. Je behoefte om te snaaien wordt hiermee dus ook veel kleiner.

Hierbij enkele tips om je metabolisme met voeding en drank te verbeteren.

  1. Eet en drink regelmatig
    Zodra je weinig tot nauwelijks eet, gaat je lichaam in een soort spaarstand staan. Je stofwisseling wordt langzamer omdat je lichaam denkt dat er een hongersnood is, en om te moeten overleven gaat het vet opslaan.Daarom is het belangrijk dat je je lichaam voldoende voedt, waardoor je een seintje geeft dat alles in orde is en je metabolisme op peil blijft. Eet gemiddeld vijf á zes kleinere porties per dag en drink daarnaast veel water.
  2. Eet vezelrijke voeding
    Vezels kun je vinden in producten als peulvruchten en havermout. Je krijgt er vaak een voldaan gevoel van want ze zijn moeilijker te verwerken voor het lichaam. Tevens worden ze niet in het lichaam opgeslagen als vet, dus volg je een koolhydraatarm dieet dan kun je gerust voedingsmiddelen eten die vezels bevatten.
  3. Sla je ontbijt niet over
    Begin de dag met een goed een stevig ontbijt. Eet hierbij dan zoveel mogelijk producten die vezels bevatten, zoals hierboven is beschreven. Door ’s ochtends direct na het ontwaken te ontbijten breng je je stofwisseling op gang.Bovendien kan het lichaam verspreid over de hele dag veel beter afvalstoffen afvoeren. Op deze wijze stimuleer je het afvalproces verder.
    Koolhydraatarm dieet

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4. Eet meer eiwitten

Voor het verwerken van voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten, ook wel proteïne genoemd, moet het lichaam extra hard werken.

In tegenstelling tot koolhydraten en vetten hebben eiwitten een positieve invloed op je stofwisseling. Het zorgt ervoor dat je metabolisme aan de gang blijft.Bovendien heb je eiwitten nodig voor spieropbouw.

Indien je aan krachttraining doet, zul je veel eiwitten nodig moeten hebben om spiergroei te bevorderen. Eiwitten vind je terug in producten als (magere) vlees, gevogelte, vis, eieren, peulvruchten, noten, tofu en zuivelproducten zoals kwark.

5. Drink voldoende water
Voldoende water drinken vormt een essentieel onderdeel bij het afslankproces. Hiermee verhoog je je metabolisme omdat het lichaam vocht nodig heeft om alle voedingsmiddelen te kunnen verwerken.

Drink zoveel mogelijk koud water want zo stimuleer je je lichaam om extra calorieën te verbranden omdat het extra moeite moet doen om je warm te kunnen houden

6. Nuttig producten met een hoge voedingswaarde
Door voedingsmiddelen te eten die over een hoge dosis mineralen en vitamines beschikken versnel je het spijsverteringsproces. Hierbij spelen vitamine B en ijzer een belangrijke rol. Vitamine B zorgt er namelijk voor dat het lichaam je voeding afbreekt met behulp van enzymen.

IJzer is noodzakelijk om zuurstof te transporteren naar je spieren toe met als doel dat je lichaam het eten nog sneller verbrandt. Producten als spinazie, tofu, bonen, vis, gevogelte en vlees bevatten veel ijzer. Vitamine B kun je vooral vinden in schaaldieren, bananen, gevogelte, bladgroenten en havermout.

7. Drink meer groene thee
Dat de gezondheidsvoordelen bij groene thee hoog zijn is algemeen bekend. Door groene thee te drinken kun je versneld vet verbranden. Dit wordt vooral veroorzaakt door de vele antioxidanten die groene thee bezit.

Indien je drie á vier kopjes per dag drinkt stimuleer je de positieve werking van groene thee. Aangezien er in groene thee ook cafeïne zit, gaat je stofwisseling versnellen waardoor je beter kunt afvallen.

8. Eet vaker pittig
Pittig eten heeft een stimulerende werking op het afslankproces. Dit heeft te maken met de stof capsaïcine. Door vaker pittig te eten moet je lichaam extra hard haar best doen om dit te kunnen verwerken. Dit heeft dus een gunstige werking voor je metabolisme.

Als bijkomstig voordeel is pittig eten goed voor de bloedvaten en werkt het ook als ontstekingsremmer. Heb je moeite met pittig eten? Probeer stap voor stap een paar kleine snippers chilipepers te stoppen in je maaltijden. Zo wen je langzamerhand aan de pittige smaak.

9. Vermijd alcohol
Dat alcohol geen gunstige werking heeft op je gezondheid is niet nieuw. Op zich is het niet erg als je eens een keer een glaasje wijn of bier drinkt. Maar probeer tijdens het diëten zoveel te minderen met alcohol.

Alcohol heeft namelijk een negatieve invloed op je stofwisseling. Om alcohol te kunnen afbreken heeft je lichaam veel vocht nodig. Dit merk je vooral als je de dag erna veel dorst hebt. De kans dat er een tekort aan vocht ontstaat is dus groot. Een tekort aan vocht zorgt ervoor dat je stoelgang verstoort wordt.

 

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!