Effectief boodschappen doen? Hier 4 tips .

Allerhande recepten

Effectief boodschappen doen

De keuken is essentieel als het gaat om het behoud van gezonde eetgewoonten. Het geheim van een slank lichaam? Het beheersen van je aankopen in de supermarkt.

Immers, als je geen eten koop dat slecht voor je lichaam is, zul je automatisch ook niet slecht gaan eten. Je kunt leren hoe je je winkelwagen vult met voedsel dat je gezond en tevreden houdt, zodat je een groot aanbod aan keuze overhoudt zodra je iedere keer de koelkast opent.

Hoe kun je dus het beste beginnen aan een geslaagde supermarktsafari? Hieronder 4 tips.

Bereid je voor voordat je de deur uitgaat

De perfecte boodschappenreis begint al voordat je de deur uitgaat. Kies van te voren twee of drie lekkere, gezonde recepten uit om te maken. Door slechts pure ingrediënten op de lijst te zetten, zal dat je weerhouden om ongezonde producten te kopen. Het is effectiever als je boodschappen doet voor drie of minder maaltijden per keer, zodat je niet meer koopt dan je in een week verbruikt.

Eet tevens een lekkere, gezonde snack voordat je boodschappen gaat doen. Boodschappen doen terwijl je honger hebt kan leiden tot ongezonde beslissingen in de supermarkt. De kans is groot dat je je laat verleiden door allerlei lekkernijen zoals chocola, chips of koekjes. Onderzoekers van de Cornell University hebben aangetoond dat hongerige deelnemers vaker calorierijke producten kochten dan deelnemers die van te voren wat hebben gegeten.

Als je van je werk onderweg bent naar de supermarkt, dan doe je er goed aan om een half uur van te voren een handvol noten te eten of een paar stukjes fruit.

Begin met de gezonde producten

Zodra je de winkel binnenstapt, kom je vaak in het gedeelte van de groenten, fruit, zuivel, vis, vlees en eieren. Zorg dat je je boodschappenwagen direct vult met verse groente en fruit zodat je jezelf visueel eraan herinnert dat je de supermarkt binnen bent gekomen met maar een doel: jouw gezonde recepten.

Stop minstens 7 stuks groenten en 2 stuks fruit in je boodschappenwagen. Het maakt hier niet uit hoe ze bewerkt zijn, vers, voorgesneden of bevroren. Deze producten verlagen hoe dan ook het risico op kanker en hart- en vaatziekten.

Pas op voor bewerkte voedingsmiddelen zoals vruchtensappen die ook in dit gedeelte van de ruimte een plaats hebben ingenomen. Deze producten zijn vaak subtiel gelegen tussen de verse groenten en fruit. Vermijd deze voedingsmiddelen want ze bevatten namelijk vaak veel verborgen suikers.

Vervolg je trip door verder te lopen naar de vis of vleesafdeling. Vis, zoals wilde zalm of forel, is erg rijk aan omega 3 vetten. Visolie verlaagt het risico op een hartaanval aangezien het voorkomt dat je bloed gaat stollen. Bovendien zorgt het ervoor dat het bloed goed door je bloedvaten door blijft stromen.

Plus, mensen die meer vis eten hebben een lager risico op geheugenverlies, beroerte en kanker. Je doet er goed aan om tenminste 3 ons per week vis te eten. Maar al met 1 ons per week vis kun je je gezondheid verbeteren. Lust je geen vis, dan kun je ook visoliesupplementen innemen of magere vlees eten.

Kies tevens voor eieren en magere kwark, kaas en yoghurt. Deze producten zijn goed voor de aanmaak van extra spiervezels die je nodig hebt om af te vallen en fysiek sterker te worden. Eieren vormen een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Vooral eiwit heeft een positieve invloed op de gezondheid.

Boodschappen doen

Vermijd het centrum van de supermarkt

Zodra je bovenstaande afdelingen hebt verlaten, kun je het beste doorlopen naar het gedeelte waar de vriezer en koelingen zijn gelegen.

Bevroren groenten zijn niet alleen minder duur, maar ze zijn ook nog eens voedzaam. Verse groenten kunnen namelijk blootgesteld worden aan hitte en licht tijdens het transport. Hierdoor kunnen ze onderweg nutriënten verliezen. Bevroren groenten worden daarentegen direct geplukt en verwerkt op het moment dat ze rijp zijn. Op dat moment bevatten deze groenten alle nutriënten nog. Ze worden vervolgens direct bevroren waardoor de groenten voedzaam blijven.

Ga alleen nog naar de afdeling waar vezelrijke peulvruchten (in blik of gedroogd) en volkoren granen te vinden zijn. Vezelrijke producten zorgen voor een goede spijsvertering en houden je slagaders gezond. Ook zorgen ze er voor dat je langer vol zit.

Lees de etiketten

Lees altijd de etiketten in de supermarkt. Pas op met termen op de verpakkingen waar ‘vetvrij’, ‘light’ en ‘suikervrij’ staan beschreven. Dit zijn producten die vaak verborgen calorieën en suikers bevatten. Als je echt wilt weten wat er in jouw product zit, kijk dan naar de etiketten.

Indien de eerste ingrediënten termen bevatten zoals verzadigd vet, transvetten (zoals gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie), toegevoegde suikers (dextrose, fructose, maltose, sucrose of lactose), toegevoegde stropen of een niet-volkoren koolhydraat (witte bloem, griesmeel of durum tarwe), dan kun je het product direct terugzetten.

Tot slot, vermijd alle gangpaden met snacks, diepgevroren convenience producten zoals pizza en friet. Deze producten zitten vol met verzadigde vetten, transvetten, natrium en chemische conserveringsmiddelen.

En blijf vooral sterk zodra je bij de kassa gaat afrekenen, waar alle chocoladerepen en snoep op de loer liggen. Vind je het moeilijk om hier van af te blijven? Gebruik deze tijd om e-mails te beantwoorden of te communiceren met vrienden via What’s app. Zo zorg je ervoor dat je boodschappenwagen gevuld blijft met heerlijke, voedzame producten!

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!