Crash dieet: ja of nee?

Crashdieet
Wat is een crash dieet?

Met een crash dieet kun je in een korte tijd heel veel kilo’s afvallen. Het is een dieet waarbij je extreem weinig voedingsmiddelen consumeert en dus ook nauwelijks aan calorieën binnenkrijgt. Hierdoor is je lichaam haast gedwongen om direct je vetreserves aan te spreken waardoor je snel gewicht verliest. Binnen een week kun je wel 5 kilo of meer verliezen.

Aan een crash dieet beginnen houdt ook in dat je lichaam weinig tot geen waardevolle voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit kan tot ongezonde situaties leiden. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, uitdrogingsverschijnselen oplopen, futloos worden en spiermassa verliezen.

Bovendien heb je grote kans op het oplopen van een jojo-effect. Dit betekent dat zodra je eenmaal stop met het crash dieet en je je normale eetpatroon oppakt, al het verloren gewicht weer bijkomt. In veel gevallen weeg je nog zwaarder dan dat je voorheen was.

Voordelen crash dieet

Het grote voordeel van een crash dieet is dat je heel snel kunt afvallen. Mocht je op een korte termijn een bruiloft hebben en in een jurk willen passen, dan zou een crash dieet kunnen helpen. Je boekt in ieder geval snel resultaat en dat is eigenlijk ook het enige voordeel van een crash dieet.

Echter, de nadelen van dit dieet zijn groter dan de voordelen.

Crash dieet

Nadelen crash dieet

Met een crash dieet laat je jezelf eigenlijk verhongeren. Je metabolisme of stofwisseling vertraagt waardoor je minder gaat verbranden. Je lichaam gaat denken dat je in hongersnood bent en wil overleven. Hierdoor gaat het juist vet opslaan. Dit klinkt tegenstrijdig, want je zult in het begin wel veel gewicht verliezen. Maar op een gegeven moment houdt dit op en zul je merken dat je nauwelijks meer afvalt omdat je lichaam in de overlevingsmodus zit, dus in de spaarstand.

Tevens verlies je meer vocht dan vet. Je weegschaal mag dan wel een lager gewicht aangeven, maar hoogstwaarschijnlijk heb je meer vocht verloren dan vet. Ook kun je veel spiermassa verliezen terwijl je je spieren hard nodig hebt om vet te kunnen verbranden. Want hoe meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën je kunt verbranden, ook in ruststand.

Daarnaast is het crash dieet moeilijk vol te houden. Als je eenmaal van lekker eten houdt is de verleiding vaak groot om na een tijdje te stoppen met dit dieet en terug te keren naar je normale eetpatroon. Je komt weer snel aan en zo ontstaat het bekende jojo-effect en kun je weer helemaal van voor af gaan beginnen.

Crash dieet

Snel én toch gezond afvallen

Zelf ben ik geen voorstander van het crash dieet. Ik geef toe dat ik het zelf ooit een keer heb gedaan. Ik leefde op wat crackers, fruit/groente en water. Ik verloor heel veel gewicht in een korte tijd, maar kwam daarna ook weer keihard aan. Toen begon het hele proces opnieuw en moest ik nog harder werken om slank te worden.

Een ontzettend goed alternatief voor het crash dieet is het koolhydraatarm dieet van Jasper Alblas. Hij heeft het 7×7 Receptenboek ontwikkeld dat boordevol gezonde gerechten bevat waarbij je snel en gezond kunt afvallen.

Het grote verschil tussen het crash dieet en het koolhydraatarm dieet is dat je bij laatstgenoemde regelmatig moet blijven eten, zo’n zes á zeven keer per dag. Zo houd je je metabolisme op gang waardoor het dieetproces enorm wordt gestimuleerd.

Je hoeft dus geen honger te lijden bij dit dieet. Je verliest weliswaar iets minder gewicht per week als bij het crash dieet, maar de kans op het jojo-effect wordt door middel van het 7×7 Receptenboek hierdoor wel enorm verkleind. Dit is een gezonde manier van afvallen waarbij je je lichaam voedt met vitamines, mineralen en overige waardevolle voedingsstoffen.

En toch kun je met behulp van het koolhydraatarm dieet ook zo’n 2 tot 5 kilo per week verliezen. Om dit resultaat te bereiken raad ik je aan om erbij te gaan sporten en aan zware krachttraining te doen.

Een goede aanrader is sporten met de kettlebell. Dit kun je zowel thuis als op de sportschool doen. Tevens kun je ook gewoon naar de sportschool gaan en daar met losse gewichten trainen en vervolgens een cardio-oefening doen.

crash dieet

Heb plezier in het afvallen

Maak het jezelf niet moeilijk en blijf gewoon lekker eten, maar doe het gewoon anders. Je kunt nog steeds heel snel afvallen, zolang je je metabolisme op peil houdt en je je lichaam voedt met waardevolle voedingsstoffen. Het sporten raad ik enorm aan als je snel een aantal kilo’s wilt verliezen.

Wil je toch met het crash dieet starten, dan raad ik je aan om naar een diëtiste of huisarts te gaan. Hij of zij heeft beter inzicht in je gezondheid en kan vaststellen hoe je het beste snel kunt afvallen.

 

 

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!