Buikvet verbranden: hoe werkt het wel?

 Gezond ontbijt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buikvet verbranden

Buikvet verbranden staat voor de meeste mensen hoog op het verlanglijstje. Wellicht heb je wel meerdere pogingen gedaan om het hardnekkig vet rondom je middel te verliezen, maar dat je hebt ervaren dat het lastiger is dan je denkt. Ook al doe je nog zo vaak mee met het buikspier-kwartier, het wil je maar niet lukken. Hoe komt dit?

Ik zal maar direct met het goede nieuws komen: het buikspier-kwartier kun je gewoon overslaan! Plaatselijk vet verbranden kan namelijk niet. Als je vet verliest dan gebeurt dat tegelijkertijd uit alle hoeken van je lichaam.

Heb je als doel je buikspieren te verstevigen en te stabiliseren, dan kun je uiteraard door blijven gaan met buikspieroefeningen doen. Maar indien je echt je buikvet wilt verbranden, lees dan verder hoe je dit moet aanpakken.

Hoe kan ik mijn buikvet kwijtraken?

Allereerst moet je weten dat je alleen vet kunt kwijtraken door het te verbranden. Dit gebeurt als je meer calorieen verbrandt dan dat je aan voeding inneemt.

Er zijn twee belangrijke factoren die ervoor zorgen of je buikvet toeneemt of niet.

Goede voeding

De eerste is goede voeding. Wist je dat 80% van onze voeding bepaalt hoe ons lichaam eruit ziet? Door het eten van de juiste voeding zal het buikvet snel afnemen. Je lichaam is in staat om vetcellen af te breken en deze om te zetten naar energie. Wil je dit proces extra stimuleren dan kun je het beste geen enkelvoudige koolhydraten meer eten.

Enkelvoudige koolhydraten zitten in producten als brood, pasta, aardappelen, witte rijst, snoepwaren, koek, gebak, chips, frisdrank, ijs, gefrituurd voedsel en verpakte vruchtensappen.

Bovengenoemde producten laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen waardoor je buikvet eveneens toeneemt.

Wil je dus van je buikvet af dan is het verstandig om enkelvoudige koolhydraten te laten staan en zo veel mogelijk bewerkte voeding vol met kunstmatige stoffen te vermijden. Kies voor natuurlijke ingredienten en voeg complexe koolhydraten toe aan je maaltijd.

Complexe koolhydraten kun je terugvinden in producten als: groente, fruit, bruine rijst, quinoa, zoete aardappelen, havermout, pitten, noten en zaden.

quinoa recept

Sommige complexe koolhydraten kun je ook maar beter met mate eten zoals zoete aardappelen, quinoa, bruine rijst, fruit en havermout.

Voeg extra eiwitten en vetten toe aan je gerechten om je maag goed te vullen waardoor je snaaidrang naar snacks en andere lekkernijen minder wordt.

Eiwitten zitten in producten als eieren, (magere) vlees en gevogelte, vis en bonen. Gezonde vetten kun je vinden in kokosolie, extra vierge olijfolie, lijnzaadolie en palmolie.

Uiteraard is het belangrijk dat je voldoende water drinkt, minimaal twee liter per dag, om je afvalstoffen goed te kunnen afvoeren.

Cortisol

De tweede factor dat bepaalt of je buikvet verbrandt of niet is je cortisol waarde. Hoe meer stresshormonen je aanmaakt, hoe moeilijker het wordt om vet te verbranden.

Stress is erg ongezond voor je lichaam. Zorg dat je zo min mogelijk stresshormonen aanmaakt zodat je je cortisolwaarden verlaagt. Dit kun je doen door minstens 7 uur per dag te slapen. Door voldoende te slapen zal je buikvet aanzienlijk afnemen.

Neem ook voldoende rust en gun jezelf de tijd om te ontspannen.

Koolhydaatarm eten

Ik heb goede ervaringen met het 7×7 Receptenboek van Jasper Albas. Dit boek bevat heerlijke koolhydraatarme maaltijden die supersimpel zijn te bereiden.

Het mooiste is dat je wel zes á zeven keer per dag mag eten dus je hoeft hier totaal geen honger te lijden.

En je buikvet? Die slinkt echt enorm snel als je er ook nog eens bij sport!

 

Afvallen gaat sneller als je elkaar helpt. Like ons op FB en deel je ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Sign up to our newsletter!